Wanneer ik stress ervaar, kan ik het erg lastig vinden om met mijn volledige aandacht bijvoorbeeld tv te kijken. Je kijkt dan tv en tegelijkertijd is je hoofd nog volop bezig met van alles. Eigenlijk ben je aan het multitasken terwijl je eigenlijk op zoek bent naar rust ;-)

De overgang van stress naar rust is er een die in fases gaat. Eigenlijk is het de overgang van de masculine energy (doen) naar de feminine energy (zijn) Het werkt dan ook niet om tijdens een gevoel van onrust eens even lekker te gaan mediteren. We staan dan nog teveel AAN om te kunnen zakken. We hebben dus een verzachting nodig, een overgangsfase.

Een ritueel kan je hierbij helpen!

Hoe groot of klein ook. Een ritueel is volgens de Dikke van Dale een manier van handelen die anders is dan alle andere handelingen. Een omslagpunt dus. Een ritueel voor jezelf houden helpt je ruimte te creëren voor jezelf en te verzachten. Het geeft je hele systeem het seintje dat je los mag laten en gewoon even mag ZIJN.

Het kan al zo simpel zijn als met je volledige aandacht het licht dimmen, een kaarsje aan te steken en een relaxt muziekje opzetten. Een paar keer diep ademhalen en een intentie zetten voor de avond. Het gaat erom dat je iets doet met je volledige aandacht zodat je van je hoofd naar je lijf zakt. Ik heb ter inspiratie een lijstje gemaakt met fijne rituelen:

 

  • Vul je bad met lekkere olie, kristallen en zet kaarsjes op de bad rand.
  • Poets met een doekje als je aan het schoonmaken bent denkbeeldig liefde in je huis.
  • Maak het huis gezellig, zet bloemen neer of maak een altaartje
  • Bespreek met je partner of kind, wat er leuk was die dag. Laat iedereen iets benoemen.
  • Zet in de ochtend een intentie en herinner je jezelf die dag er steeds aan.
  • Maak een altaartje met dingen die voor jou van betekenis zijn en tel je zegeningen
  • Houd een dankbaarheidsdagboekje bij waarin je alles opschrijft waar je dankbaar voor bent.
  • Schrijf een brief met alles wat je los wilt laten en verbrand deze tijdens volle maan.
  • Schrijf een liefdesbrief aan jezelf met alles waar je trots op bent of wat goed gaat.
  • Maak je edelstenen schoon, als dank voor het afgeven van hun energie.
  • Smeer je lijf in met een heerlijke organische olie en dank elk deel van je lijf. Juist als je ziek bent is het goed om je te focussen op alles wat er wel naar behoren werkt. Je longen die ademen. Je hart dat pompt voor jou. Bouw die liefdevolle relatie op met je lijf.
  • Ga naar de biologische markt, en kook iets lekkers. Dank de aarde voor het heerlijke eten.
  • Mantra’ s zingen de manier om te aarden en jezelf te openen. Op mijn Spotify heb ik voor iedere stemming een passende playlist.
  • Dansen. Schud je lijf los naar een stressvolle dag en beweeg je lijf met je ogen dicht op een van deze zachte klanken.
  • Creëer een safe space in je huis voor je lief en jou met zachte dekentjes en kussens. Maak de afspraak dat alles wat er in die space gezegd en gedaan wordt uit liefde is. Een sacred temple space. Magic will happen ;-)

Eigenlijk werkt alles wat met je heel bewust met liefde en aandacht doet. We mogen daar wat meer tijd voor maken in de hectiek van ons huidige bestaan. Vertragen,  zakken in ons lijf en liefde voelen in alles wat we doen.

Heb jij fijne rituelen die je helpen? deel ze gerust met me!

Liefs Manon